ThDr. Ján Ivan Mastiliak, CSsR
(* 05.11.1911, Nižný Hrabovec, Rakúsko-Uhorsko, † 18.09.1989 Prešov, ČSSR)
– v beatifikačnom procese
– kňaz, rehoľník
– pokorný, zbožný redemptorista
Ján Ivan Mastiliak sa narodil 5. novembra 1911 v Nižnom Hrabovci. V júni 1922 sa na sv. misiách v Nižnom Hrušove zoznámil s redemptoristami, ktorí ho prijali do juvenátu v Hlučíne na Morave. Tam sa potvrdilo, že je výborným a zbožným študentom a dokáže svoje nadanie zúročiť. Darilo sa mu v štúdiu cudzích jazykov, hlavne gréčtiny, francúzštiny a nemčiny. V lete 1928 vstúpil do noviciátu v Stropkove a rehoľné sľuby zložil 2. augusta 1929. V štúdiu filozofie a teológie pokračoval v seminári redemptoristov v Obořišti pri Dobříši. Aj tu vynikal nezvyčajným intelektom a zbožnosťou. Prispieval do seminárneho časopisu, skladal vlastné básne, písal a prekladal články na unionistické témy. Za kňaza bol vysvätený 12. augusta 1934 v Užhorode. Redemptoristi v ňom získali prvého gréckokatolíckeho kňaza pôvodom z východného Slovenska. V júni 1935 bol po skončení teológie preložený do kláštora v Michalovciach. Tu pôsobil krátko, lebo musel nastúpiť na vojenskú základnú službu, z ktorej bol pre zdravotné ťažkosti už po štyroch mesiacoch prepustený.
Od roku 1937 žil v Ríme, kde študoval na Východnom inštitúte a Gregoriánskej univerzite. Doktorát na Východnom inštitúte obhájil 19. júna 1941. Začiatkom roka 1944 sa mu zhoršil zdravotný stav. Prerušil štúdium s tým, že doktorát na Gregoriánskej Univerzite dokončí neskôr, na čo však už nikdy nemal príležitosť.
Od roku 1937 žil v Ríme, kde študoval na Východnom inštitúte a Gregoriánskej univerzite. Doktorát na Východnom inštitúte obhájil 19. júna 1941. Začiatkom roka 1944 sa mu zhoršil zdravotný stav. Prerušil štúdium s tým, že doktorát na Gregoriánskej Univerzite dokončí neskôr, na čo však už nikdy nemal príležitosť.
V apríli 1944 sa vrátil na Slovensko a pôsobil v Podolínci. Keď koncom januára 1945 do mesta vstúpila Červená armáda, ruský major veliaci vojskám žiadal rektora kláštora, aby mu robil tlmočníka. Ten však odporučil o. Mastiliaka, ktorý sa už zbieral na odchod do kláštora v Michalovciach. Táto láskavosť stála o. Ivana nielen čas, ale neskôr bol pred komunistickým súdom obvinený z toho, že sa ako špión vkradol do Červenej armády. Do Michaloviec prišiel 23. februára 1945. Ako nový predstavený kládol dôraz na horlivé dodržiavanie rehoľných a cirkevných predpisov, formáciu juvenistov, založenie nového kláštora na Podkarpatskej Rusi a samostatnej gréckokatolíckej viceprovincie na Slovensku. Dlho predstaveným nebol, pretože v lete 1945 bol určený za profesora do seminára redemptoristov v Obořišti v Čechách.
Keď tam 10. septembra 1945 prišiel, predstavení mu zverili vyučovanie dogmatiky, asketiky a orientálnych predmetov, neskôr učil aj filozofiu. Ešte za svojho pobytu v Ríme sa zúčastňoval na unionistických stretnutiach, kde nielen sám naberal nové skúsenosti, ale aj vlastnými prednáškami obohacoval iných účastníkov. V týchto aktivitách pokračoval aj ako profesor v Obořišti, a ako uznávaný odborník na orientálne predmety bol 11. decembra 1948 menovaný Knížecí Arcibiskupskou konzistoří v Prahe za člena komisie pre biritualizmus.
Začiatkom roka 1950 komunisti naplánovali, že takzvaný „monsterproces“ s desiatimi vybranými rehoľníkmi musí byť uskutočnený ešte pred plánovanou akciou „K“, zameranou na likvidáciu kláštorov. Proces bol pripravovaný do posledných detailov v kanceláriách komunistických pohlavárov a mal byť propagandisticky využitý ako zdôvodnenie pripravovanej likvidačnej akcie proti rehoľníkom. Medzi desiatimi „vyvolenými“ rehoľníkmi boli aj o. Mastiliak, ako jediný Slovák a gréckokatolík, ktorého Štátna bezpečnosť zatkla 14. marca 1950. Vo vyšetrovacej väzbe boli proti nemu použité protizákonné metódy. Vo vykonštruovanom procese, ktorý sa konal v dňoch 31. marca až 5. apríla 1950, mu bol štátnym prokurátorom navrhnutý trest smrti. Štátny súd v Prahe ho napokon odsúdil za špionáž a vlastizradu na doživotné väzenie, konfiškáciu celého majetku, peňažný trest vo výške 50 tisíc korún a stratu čestných občianskych práv na 10 rokov. Nasledovalo väznenie na Mírove, vo Valdiciach a v Leopoldove, ktoré znášal statočne. Vo väzení sa stretol takmer so všetkými vtedajšími katolíckymi biskupmi, prenasledovanými politikmi a predstaviteľmi verejného života. Takmer štyri mesiace prežil v spoločnej cele aj s neskorším prezidentom ČSSR Gustávom Husákom, čo neskôr veľmi pomohlo pri obnove gréckokatolíckej cirkvi. Po amnestii bol napokon 9. mája 1965 prepustený.
Žil v Prešove a do roku 1969 pracoval v civilnom zamestnaní. V rokoch 1968 – 1981 bol protoigumenom Michalovskej viceprovincie redemptoristov. Zaslúžil sa aj o obnovu Gréckokatolíckej cirkvi a preklady liturgických textov do slovenčiny. Tajne u neho vyštudovalo viac ako 30 rehoľných a eparchiálnych kňazov, bol formátorom a spovedníkom rehoľných sestier a laikov. Stále bol pod kontrolou Štátnej bezpečnosti, ktorá ho považovala „za “šedú eminenciu“ gréckokatolíckeho biskupského úradu v Prešove s obrovským vplyvom na ordinára Hirku, ktorému robí poradcu“. Ťažiskom jeho práce bola „aktivizácia nelegálnej cirkvi a laického apoštolátu“.
Ešte pred rokom 1950 publikoval v časopisoch (napr. Hlídka, Apostolát sv. Cyrila a Metoděje, Misionár, Acta Academiae Velehradensis), vyšli mu aj knihy (napr. K základům katolického unionismu) či poézia (Žalmy 20. 9. 2024 13:52 Ján Ivan Mastiliak, kňaz, rehoľník: Životopisy svätých https://www.zivotopisysvatych.sk/jan-ivan-mastiliak/ 2/4 duše). Už vtedy používal pseudonym Ivan Marianov, ku ktorému sa po roku 1968, keď nemohol publikovať pod vlastným menom, hlavne ako autor viac ako 100 prekladov šírených ako samizdaty, veľmi rád vrátil. Jeho záber bol veľmi široký. Venoval sa liturgii, duchovnosti, histórii kongregácie, unionizmu a ekumenizmu, hagiografii, ekleziológii či filozofii.
O. Ivan bol veľkým mariánskym ctiteľom. Často žartovne hovorieval: „Držím sa Matky Božej a dvoch palíc,“ pretože pri chôdzi musel v posledných rokoch života používať palice. Mariánsku úctu odporúčal aj každému, kto ho navštevoval (rehoľníci, kňazi, laici) kvôli spovedi a duchovnému vedeniu, a neraz končil rozhovor slovami: „Len sa držte Matky Božej a všetko bude dobré.“ Svojou duchovnosťou mu učarila aj sv. Terezka z Lisieux. Často opakoval slová: „Všetko, čo mám, je na jej príhovor, jej som vďačný za všetko.“ Preložil do slovenčiny všetku jemu dostupnú literatúru o tejto svätici a snažil sa o to, aby ju pápež vyhlásil za Cirkevnú učiteľku, čoho sa však už nedožil.
Ján Ivan Mastiliak zomrel 18. septembra 1989 v Prešove. Pohrebné obrady sa uskutočnili 22. septembra v Katedrálnom chráme sv. Jána Krstiteľa a vykonal ich vtedajší Ordinár prešovskej gréckokatolíckej eparchie o. Ján Hirka. Pochovaný bol na verejnom cintoríne v Michalovciach.
Dňa 31. januára 2015 metropolita Ján oficiálne otvoril archieparchiálny proces o živote, hrdinských čnostiach, o povesti svätosti a znameniach tohto Božieho sluhu.
https://www.zivotopisysvatych.sk/jan-ivan-mastiliak/
Audiencia u Pápeža Pavla VI.
Do Ríma som sa dostal až v máji 1969 už ako ordinár na pohreb kardinála Jozefa Berana. Sprevádzal ma ThDr. Ján Mastiliak, redemptorista, ktorý bol známy nielen svojou múdrosťou, ale aj tým, že ovládal okolo 14 jazykov slovom i písmom. Okrem účasti na pohrebných obradoch, ktoré boli 24. mája, sme navštívili niektoré úrady Svätej stolice a medzi nimi aj Východnú kongregáciu. Veľmi nám pritom pomáhal Mons. Daniel Faltín OFM, ktorý v tom čase pôsobil na Východnej kongregácii, a ktorý tiež vybavil všetky formality pre našu účasť na audiencii u pápeža.
Pápež Pavol VI. nás prijal na osobnej audiencii v piatok 30. mája 1969. Považoval som to za veľkú milosť, ktorú som dostal na začiatku mojej služby ordinára. Zároveň som mal možnosť pápeža osobne informovať o situácii i o podstatných problémoch, s ktorými som musel ako ordinár, ale aj naši kňazi i veriaci, zápasiť. Predovšetkým som ho informoval o peripetiách spojených s udelením štátneho súhlasu na vykonávanie funkcií pre mňa i pre otca biskupa Hopka, ako aj o podmienkach vlády SSR pre jeho udelenie. Pápeža som tiež informoval, že za pomoci mojich spolupracovníkov sa mi podarilo obstarať ubytovanie i opatrovanie otca biskupa Hopka, ktorý sa tak mohol presťahovať z Oseku v Čechách do Prešova. Svätý Otec sa bližšie zaujímal aj o moje skúsenosti z pôsobenia v medzicirkevnej komisii. Vysvetlil som mu v akej ťažkej pozícii v komisii som ja aj otec biskup Hopko. Naše požiadavky na vrátenie biskupskej rezidencie a bohosloveckej fakulty ako aj povolenie na vydávanie nášho časopisu boli neúspešné. Na druhej strane pravoslávni vzniesli požiadavku na spoločné užívanie chrámov vo vyše 50 prípadoch. My máme s touto požiadavkou veľké ťažkosti, pretože Pravoslávna cirkev je v očiach našich veriacich považovaná za spoluvinníka na pozbavení občianskych práv gréckokatolíkov v roku 1950. Naši veriaci nemajú dôveru k pravoslávnym a v spoločnom užívaní vidia majetkovoprávnu ujmu. Pravoslávni si kladú tieto požiadavky aj tam, kde ide len o prestížne osobné a nie pastoračné záujmy. Pravoslávni tieto ťažkosti gréckokatolíkov kvalifikujú ako neochotu a využívajúc svoje veľké možnosti a medzinárodné spojenia nás ohovárajú a kompromitujú vo svete ako ľudí neústupčivých a nehumánnych. Takýto postoj pravoslávnych vyvolal medzi našimi veriacimi spontánne reakcie, že napríklad naši veriaci vysťahovali pravoslávneho kňaza, ktorý už nemal oprávnenie bývať na fare. Štátne orgány tieto ťažkosti neuznávajú a žiadajú môj autoritatívny zásah na veci nevykonateľné. Podľa mojich skúseností s ohľadom na minulé roky prenasledovania treba všetky veci riešiť citlivo, lebo akýkoľvek autoritatívny zásah situáciu ešte zhorší. Pre lepšie zvládnutie nastolenej problematiky a po konzultácii s otcom biskupom Hopkom som sa rozhodol doplniť členov sídelnej kapituly kanonikov a požiadať pre nich o štátny súhlas. Tiež som podal žiadosť vedeniu Pravoslávnej cirkvi, aby aspoň čiastočne uvoľnili našu biskupskú rezidenciu, kde by sme chceli umiestniť tie najpotrebnejšie kancelárie, ale pravoslávny biskup – metropolita Dorotej sa k tejto žiadosti postavil celkom odmietavo. Pápež Pavol VI. s potešením prijal moju informáciu o prvej vysviacke našich ôsmich kňazov, ktorých 11. mája 1969 v prešovskej katedrále vysvätil otec biskup Hopko. Napriek tejto vysviacke má naša eparchia veľký nedostatok kňazov. Potešiteľné však je, že máme dosť veľký počet povolaní, ale chýba nám bohoslovecká fakulta i kňazský seminár. Prijali sme do našej cirkvi okolo 60 pravoslávnych kňazov, z ktorých väčšina sú mladí kňazi, vychovaní a vysvätení v Pravoslávnej cirkvi. O ďalšie konverzie je stále záujem. Bolo by veľmi žiaduce, aby títo kňazi – konvertiti mali možnosť prísť do kontaktu so srdcom Cirkvi. Potrebovali by sme buď finančnú pomoc, alebo zaslať pre nich oficiálne pozvanie a zabezpečiť im ubytovanie v niektorom kolégiu v Ríme asi na jeden týždeň. Taktiež zabezpečiť účasť na audiencii s pápežom. Upozornil som pápeža na potrebu reorganizácie našej eparchie, ktorá sa rozprestiera na celom území Československa. Pravoslávna cirkev má na tom istom území metropolitnú cirkev so štyrmi biskupstvami. Pri takej veľkej rozľahlosti nemôžeme zabezpečiť kvalitnú pastoráciu. Bolo by žiaduce zriadiť metropolitnú cirkev s arcibiskupstvom a aspoň dvomi sufragannými eparchiami. Žiadal som, aby túto vec pojal Štátny sekretariát Svätej stolice do programu ako súčasť cirkevnoštátneho jednania. Upozornil som tiež, že otec biskup Hopko sa 21. apríla 1969 dožil 65 rokov. Pritom 14 rokov zo svojho života zanechal v ťažkom väzení. Bolo by preto žiaduce, aby ho Svätá stolica z príležitosti tohto jubilea odmenila napríklad povýšením na titulárneho arcibiskupa. Taktiež som odovzdal elaborát ThDr. Pavla Rusnáka, týkajúci sa porušovania platných cirkevných zákonov kňazmi Rímskokatolíckej cirkvi, a v tejto súvislosti som poprosil, aby Svätá stolica vyzvala ordinárov Rímskokatolíckej cirkvi na nápravu v tomto smere. Aj napriek rozsiahlej problematike bolo cítiť, že pápež si vypočul môj „referát“ s veľkým záujmom a prisľúbil, že Svätá stolica bude v rámci daných možností konať. V závere osobnej audiencie udelil mne i otcovi Mastiliakovi svoje požehnanie a zároveň ma požiadal, aby som jeho požehnanie odovzdal všetkým kňazom i veriacim Gréckokatolíckej cirkvi v Československu. Od pápeža Pavla VI. sme odchádzali domov duchovne posilnení. Vtedy som pochopiteľne nevedel, že to bolo nielen moje prvé, ale zároveň aj posledné stretnutie s týmto pápežom, lebo všetky ďalšie cesty do zahraničia mi boli štátom zakázané a znova do Ríma som mohol vycestovať až v roku 1988.
Zdroj. Hirka Ján, Pod ochranou Márie Pastier v službe Cirkvi Prešov 2022 s. 81-83.